Miten motivoida työntekijöitä vaikeina aikoina

Koronaviruksen aiheuttamasta talouskriisistä uhkaa tulla jopa vaikeampi kuin toisen maailmansodan jälkeinen tilanne.

Johtajat ja yritykset miettivätkin, miten ylläpidetään työntekijöiden motivaatiota, kun päivittäin kuullaan uutisia irtisanomisista ja yritysten toiminnan päättymisestä. Miten saada aikaan työntekijöissä sellainen turvallisuudentunne, että työn tulokset eivät kärsisi eikä epävarmuus valtaisi alaa?

Älä lupaa mitään, mitä et pysty pitämään

Ole ennen kaikkea rehellinen. Kukaan ei osaa ennustaa tulevaisuutta eikä tietää, mitä käänteitä taloudessa tai terveydenhuollossa tulee tapahtumaan.

Vakuuta alaisillesi, että pidät heidät aina ajan tasalla yrityksen tilanteesta rehellisesti, niin että he eivät joutuisi keskenään arvailemaan. Ja jos sinulla on sellaista tietoa, jota et voi heidän kanssaan suoraan jakaa, voit sanoa senkin suoraan.

Pidä huoneesi ovi auki

Jos olet esimies ja työskentelet omassa huoneessasi, pidä ovesi auki ja kerro, että kaikki jotka haluavat jutella, voivat astua sisään.

Sinulla voi olla tapa pitää ovi kiinni ja että siihen pitää koputtaa, mutta nyt voisi olla aika luopua siitä ja olla joustava.

Muuta työskentelyolosuhteet mahdollisimman mukaviksi

Tässä ei nyt tarkoiteta mitään lepotuolien tuomista toimistoon (vaikka miksipä ei?), mutta työpaikkaa voi aina tehdä mukavammaksi. Työskentelyolosuhteet parantavat välittömästi ihmisten motivaatiota ja työtuloksia, joten niihin kannattaa todella panostaa.

Tunnusta työn tekijät

Huomioi ja tunnusta omia työntekijöitä – sillä on vaikutusta nyt enemmän kuin koskaan. Lähetä sähköpostia tai kehu julkisesti. On sama, millä tavalla sen teet, kunhan osoitat, että kenenkään ponnistelut eivät jää huomaamatta.

Tilanteen mukaan työyhteisöä voi ilahduttaa joskus vaikka jollakin makealla.

Tai vielä parempi: tunnusta ahkerimpia arvokkaalla yrityksen tunnuksella varustetulla korulla, esim. rintamerkillä tai kalvosinnapeilla.

Järjestä aivoriihiä

On hyvä, jos työyhteisössä kaikilla on mahdollisuus sanoa mielipiteensä ja tehdä ehdotuksia, joilla työtehokkuutta ja olosuhteita tms. voidaan parantaa.

Pidä aivoriihiä ja mietintätalkoita, joissa yhdessä yrittäisitte keksiä, miten kriisistä selvitään. Vielä parempi, jos voitte keksiä uusia liikeideoita, joilla poikkeustilanne käännetään yrityksen eduksi.

Kaikkein vähäpätöisimmässäkin asemassa oleva työntekijä voi keksiä jotakin koko yhteisöä hyödyttävää ja merkittävää. Olet ehkä kuullutkin hotellisiivoojasta, joka hoksasi ensimmäisenä, että hissin voisi rakentaa talon ulkopuolelle eikä sisään.

Näin tapahtui São Paolossa, kun El Cortez -hotellin omistajat ja arkkitehdit miettivät, miten hotelliin voitaisiin rakentaa uusi hissi niin, että ei tarvitsisi sulkea koko rakennusta töiden ajaksi. Hotellisiivooja oli kuullut väittelyn sivusta ja kysyi herroilta, miksi hissiä ei voisi rakentaa talon ulkopuolelle seinälle. Lopputulos olikin arkkitehtuurin historiaa.

Anna työntekijöiden olla mukana yrityksen kehittämisessä.

Anna mahdollisuus ottaa vastuuta

Jos joku haluaa ponnistella vaikeina aikoina totuttua enemmän, anna hänelle enemmän vastuuta. Näin hän voi näyttää, mihin pystyy.

Tai jos tiedät jonkun, joka on haaveillut jostakin toisesta tehtävästä yrityksen sisällä, anna hänen kokeilla taitojaan.

Huomaa loppuun palamisen merkit

Suurempi vastuu ja kuormitus lisää riskiä uupua ja palaa loppuun, etenkin jos työntekijöitä on irtisanottu ja jääville on siksi annettu lisätehtäviä. Yritä nähdä uupumuksen merkit sekä alaisissasi että itsessäsi. Erityisen tärkeää on huomioida itsensä.

Miettikää yhdessä säästömahdollisuuksia

Kun kaikki ovat mukana miettimässä säästökohteita, kaikki ovat motivoidumpia myös toimimaan säästeliäämmällä tavalla. Työntekijä voi tuntea näin voivansa itsekin tehdä jotakin työpaikkansa ja työnantajansa hyväksi.

Jos jonkun ehdotus auttaa säästämään yrityksellä merkittäviä summia, hänet kannattaa palkita sen mukaisesti.

Tyytymättömätkin kannattaa huomata

Jos yksi tyytymätön työntekijä levittää pessimismiä koko yhteisöön, hänen kanssaan pitää käydä perusteelliset keskustelut. Hänestä voi tuntua, että hänet on jätetty omilleen ja ilman huomiota. Vakuuta hänet siitä, että hänkin on tiimin jäsen ja että olette kaikki samassa veneessä.

Jos työntekijän asenne ei muutu, kysy häneltä, mitä hän oikeastaan haluaisi tehdä. Ehkä hän on jo aikoja sitten kyllästynyt yritykseen ja haluaisikin vaihtaa työpaikkaa.

Vaikka tällainen työntekijä tekisi hyvää tulosta, se ei korjaa hänen levittämäänsä kielteistä ilmapiiriä. Vaarassa on koko työyhteisön moraali ja ryhmähenki.

Reagoi huhuihin

Pelkät huhut voivat tehdä paljon hallaa. Usein konttorin toisesta päästä lähtenyt hyttysen ininä kasvaa toiseen päähän päästessään karhun karjunnaksi.

Kutsu porukka nopeasti palaveriin ja ilmoita, miten asiat todellisuudessa ovat. Tee selväksi, että sinun ovesi on aina auki ja olet valmis vastaamaan kaikkiin kysymyksiin ja kertomaan tilanteesta.

Pidä työintoasi yllä

Olet ehkä itsekin huolissasi yrityksen tilasta ja työpaikkojen säilymisen puolesta, mutta älä näytä sitä muille. Se synnyttäisi vain huolta, epävarmuutta ja haittaisi työntekijöiden motivointia.

Uncategorized @fi